Monday 11 July 2011

Watak Yaya

Yaya ialah salah seorang kawan BoBoiBoy yang juga memiliki kuasa super berian Ochobot. Keupayaan Yaya adalah terbang dan mengangkat benda berat.

KUASA

Yaya boleh terbang dengan sangat laju di angkasa sehingga sukar dikejar oleh apa-apa yang mengejarnya, termasuk peluru. Dia juga mampu mengangkat barang-barang yang berpuluh kali lebih berat daripada dirinya, termasuk gajah dan kapal angkasa. Oleh itu, dia boleh diibaratkan dengan Superman.

RUPA

Yaya sering berpakaian serba merah jambu. Bajunya berlengan merah jambu yang panjang, berjalur putih dan merah jambu yang menegak. Di atas bajunya, dia memakai anak baju yang berwarna kuning dan berlukisan bunga merah tersenyum. Yaya memakai tudung merah jambu yang berbunga kuning, mempunyai tanda berhentuk mulut di bahagian tepi atas kepalanya, dan beralaskan sepasang gogel. Dia juga berseluar merah pulasan.
Mengikut konsep asal watak ini, Yaya kelihatan tidak bertudung penuh, sebaliknya memakai skarf kepala (yang juga bergogel) dan terdedah rambut jambul pepat di hadapan dan ekor kuda di belakang.

PERWATAKAN

Penampilan Yaya bagaikan seorang gadis yang manis, mesra dan ceria, tetapi mudah kecil hati. Dia suka menolong orang dan tidak suka apabila kawan-kawannya menolak pertolongannya. Yang paling kurang menyenangkan orang, Yaya suka membuat biskut tetapi biskut-biskut yang dibuatnya selalunya tidak sedap dimakan. Walaupun begitu, kawan-kawannya tidak wajar membidas ketaksedapan biskut Yaya supaya Yaya tidak naik berang.

No comments:

Post a Comment